فن آوریهای پوشیدنی برای جلوگیری از مشکلات پای دیابتی

به گزارش  مرکز  کنترل و پیشگیری از بیماریها هر 20 ثانیه  یک نفر به دلیل  عوارض دیابت، پای خود را از دست می دهد. دیابت منجر به از بین رفتن  حس، ایجاد زخم بدون احساس  آن و بروز عفونت  می شود که در صورت  عدم درمان زود هنگام ممکن است  به قطع  اندام انتهایی بیانجامد.

اما پزشکان  مرکز پزشکی دانشگاه  آریزونا  در توسان روشی  برای جلوگیری  از ایجاد اینگونه زخم ها یافتند و این روش  به سادگی  پوشیدن  یک جوراب است.

جوراب های هوشمند از فیبرهای نوری و حسگرهایی برای نظارت بر فشار وارد بر پا ساخته  شده اند. این جوراب ها  طوری طراحی شده اند  که بتوانند  مناطقی از پا و طیفی از حرکتها که موجب بروز مشکل در پا می شوند را شناسایی کنند. دکتر بیژن  نجفی از دانشگاه  آریزونا  می گوید: از طریق این حسگرها می توانیم  اطلاعاتی درباره ی  وجود نقاط داغ با نقاط  خطر که ممکن است سبب ایجاد عارضه  در پا شوند را دریافت  کنیم. زخم پای دیابتی اصلی ترین دلیل بستری  افراد دیابتی  در بیمارستان است.

ایده ی طراحی این جوراب هوشمند از تکنولوژی یک بازی ویدئویی الهام گرفته شد، استفاده از جنبه های واقعیت مجازی برای استفاده در پزشکی امروزه بسیار رایج شده است.

 دکتر Armstrongسرپرست این تحقیق می گوید: پلی استیشن تنها  برای بازی بچه ها طراحی نشده  است این تکنولوژیها تغییرات جامعی را درسایر علوم بوجود آورده اند، ابداع  این جوراب  حاصل تخصص پزشکی  دکتر آرمسترانگ و تخصص مهندسی دکتر نجفی بود. آنها بر این باورند که این جوراب تنها آغاز یک آینده ی جدید  برای پیشگیری  از بیماریها است. ما در حال  ادغام تکنولوژی  پزشکی  وتکنولوژی مصرفی هستیم در سال جاری این اتفاق بیش از سالهای قبل بوقوع پیوست. این تحقیق با حمایت بنیاد  تحقیقات  ملی قطر با اهداء کمک بیش از  2 میلیون  دلار به دانشگاه آریزونا انجام گردید محققان  انتظار دارند  جوراب های هوشمند تا سال 2019 در دسترس  عموم قرار گیرد.

منبع :www.foxbusiness.com/technology/2014/06/02/wearable-technology-saving-limbs-diabetes-patients/